Hulanie w Krainie Kaszubskiej Marszruty

Średni
9 h 16 min
6/6
To już moja enta wizyta w Zaborskim Parku Krajobrazowym na szlakach Kaszubskiej Marszruty, które... Nie przez przypadek nazwałem Krainą :) Dla mnie Kaszubska Marszruta to coś więcej niż cztery główne szlaki. One są dla mnie niejako klamrą, spinającą szereg niezwykle urokliwych miejsc do których prowadzą liczne w tych rejonach szlaki boczne... rowerowe lub piesze oraz spora ilość ścieżek dydaktycznych czy przyrodniczych. Dzięki temu, możemy tam jeździć w nieskończoność i za każdym razem odwiedzać nowe, niesamowite zakątki, których w Parku Narodowym "Bory Tucholskie" oraz w Zaborskim Parku Krajobrazowym jest naprawdę niezliczona ilość.
Tym razem w planach było objechanie jezior: Charzykowskiego i Karsińskiego, odwiedzając po drodze dwie, dość popularne miejscowości wypoczynkowe czyli Charzykowy i Swornegacie. Trasę wytyczyliśmy sobie tak, żeby jezioro Charzykowskie objechać szlakami Kaszubskiej Marszruty (choć nie tylko ;) ), a jezioro Karsińskie bocznymi szlakami rowerowymi oraz pieszymi.
Naszą bazą wypadową były Chojnice. Tam w okolicach Rynku zostawiliśmy samochód i wskoczyliśmy na nasze jednoślady. Wygodną ścieżką rowerową dojechaliśmy do miejscowości Charzykowy, gdzie zaczęła się nasza zabawa na szlakach Marszruty. Rozpoczęliśmy nasz objazd od wschodniej strony jeziora Charzykowskiego, gdzie wytyczony jest żółty szlak Kaszubskiej Marszruty, który prowadzi nas naturalnymi ścieżkami, duktami leśnymi oraz asfaltami o znikomym ruchu samochodowym. Objeżdżając południowy kraniec jeziora Charzykowskiego, warto zboczyć na żółty szlak pieszy im. J Bruskiego, który poprowadzi nas do punktu widokowego na wzgórzu "Wolność" (warto się pospieszyć bo rosnące drzewa coraz bardziej ograniczają widoczność z tego urokliwego miejsca). Po powrocie na główny szlak żółty Marszruty, dojechaliśmy nim do mostu na Brdzie, która na tym odcinku jest jeszcze niewielką rzeczką, zasilającą wody jeziora Charzykowskiego. Chcą sobie uatrakcyjnić wycieczkę, która na tym odcinku prowadziła nas po dość wygodnym i rozleniwiającym asfalcie, zjechaliśmy z głównego szlaku na wcześniej już poznany, żółty szlak pieszy, który poprowadził nas naprawdę fajnymi lasami wzdłuż brzegów jezior Charzykowskiego, Długiego i Karsińskiego do miejscowości Swornegacie. Ten odcinek trasy (jak to często bywa na szlakach pieszych ;) ) nie był najłatwiejszy bo obfitował w dość strome (ale za to krótkie) podjazdy, miejscami "piaskownice" oraz wąskie ścieżki poprzecinane gęstą siecią wystających korzeni... Ale jak ktoś lubi takie klimaty to naprawdę polecam :) W Swornychgaciach warto zrobić pauzę na posiłek, są tu co najmniej dwie knajpy w których można naprawdę smacznie i niezbyt drogo zjeść. Po obiedzie i krótkiej pauzie, zaczęliśmy powrót... Oczywiście zachodnią stroną jeziora Karsińskiego, żeby zgodnie z naszym zwyczajem, zapętlić naszą wycieczkę. Do tego wykorzystaliśmy ścieżki po których wytyczony jest niebieski "Szlak Brdy", a że jest to szlak pieszy to znów były piaskownice, korzenie i takie tam atrakcje ;) "Szlak Brdy" wprowadził nas na Teren Parku Narodowego "Bory Tucholskie" i dalej koło pomnika przyrody w postaci dębu "Bartuś" dojechaliśmy do mostu zwodzonego przez przesmyk między jeziorami: Długim i Charzykowskim. Od tego miejsca, już wygodnym, czerwonym szlakiem Kaszubskiej Marszruty dojechaliśmy do miejscowości Charzykowy, dopinając pętlę naszej wycieczki i dalej do Chojnic, gdzie mieliśmy zaparkowany samochód.
Podsumowując... Główne szlaki Kaszubskiej Marszruty są dla Wszystkich w miarę sprawnych cyklistów, czy to na rowerze MTB czy Trekkingu... O hulajnodze nie wspomnę ;) Zapuszczając sie jednak w szlaki boczne to tam na trekkingu już bym się nie zapuszczał ;) Ale generalnie tereny rewelacyjne, dla każdego coś ciekawego się znajdzie :)

Brda - cz. północna

Mapa Brda przedstawia szlak kajakowy rzeką Brdą, od Nowej Brdy do Tucholskiego PK. Na mapie zaznaczono kilometraż rzeki oraz obiekty istotne dla kajakarza takie jak miejsca niebezpieczne, przeszkody na trasie spływu, pola biwakowe.

Mapa jest zorientowana zgodnie z kierunkiem płynięcia.

Wdzydzki Park Krajobrazowy i Zaborski Park Krajobrazowy

Mapa Parków Krajobrazowych Wdzydzkiego i Zaborskiego. Na mapie zaznaczono przebieg szlaków pieszych, rowerowych, konnych i kajakowych. Przy szlakach uwzględniono kilometraż. Na mapie znajdziemy położenie punktów noclegowych i gastronomicznych. Rok wydania: 2020

Kaszuby dla rowerzystów i piechurów cz. PŁD

Mapa Kaszub dla rowerzystów i piechurów część południowa. Zasięg mapy ograniczony jest miejscowościami: Przechlewo na zachodzie, Borzyszkowy i Sominy na północy, Czarna Woda i Czersk na wschodzie oraz Chojnice i Człuchów na południu. Na mapie uwgzlędniono trasy rowerowe, szlaki piesze i Nordic Walking z długościami. Dodatkowo zaznaczone zostały drogi polne, leśne oraz szlaki kajakowe. Są tu też zabytki, noclegi, muzea, punkty widokowe, szczególnie warte odwiedzenia miejsca zaznaczono żółtą ramką.

Kaszubska Marszruta

Kaszubska Marszruta to sieć szlaków w okolicach Borów Tucholskich. Mapa offline, której zakupu można dokonać w aplikacji Traseo, została wydana przez Studio Plan. Obejmuje obszar wokół Brus, Czerska, Chojnic. Na mapie zostały zaznaczonr informacje praktyczne w postaci: zabytków, miejsc noclegowych, granic obszarów chronionych. Zaznaczono również wybudowane w ramach projektu „Kaszubska Marszruta” trasy rowerowe. Jest to sieć bardzo dobrze oznakowanych szlaków rowerowych o nawierzchni szutrowej, asfaltowej lub betonowej, a także sieć innych dróg nadających się do jazdy rowerem. Na szlakach Kaszubskiej Marszruty zadbano o miejsca przeznaczone do odpoczynku i drobnych napraw. Trasy rowerowe przeznaczone są tak dla dorosłych jak i dla dzieci. Na mapie zostały podane tażke przebiegi szlaków pieszych oraz konnych wraz z kilometrażem, co ułatwi planowanie wycieczki. Ukształtowanie terenu pokazano przy pomocy poziomic. Siatka geograficzna zgodna z GPS oparta na układzie WGS-84.
Mapa przygotowana tylko dla urządzeń cyfrowych – nie ma wersji papierowej.

Bory Tucholskie

Mapa Borów Tucholskich przedstawia jest obszar, który jest jednym z największych kompleksów sosnowych w Polsce. Rozciąga się on się w dorzeczu Brdy i Wdy oraz w obrębie Równiny Tucholskiej i Równiny Charzykowskiej. Granice mapy wyznaczają: Wdzydze Tucholskie i Starogard Gdański na północy, Widno i Chojnice na zachodzie, Wierzchucin na południu i Warlubie na wschodzie. Rok wydania: 2024

Kaszuby dla aktywnych

Mapa obejmuje Kaszubski, Wdzydzki i Zaborski Park Krajobrazowy oraz Park Narodowy Bory Tucholskie. Najważniejsze miejscowości które znalazły się namapie to: Kartuzy, Ostrzyce, Szymbark, Bytów, Kościerzyna, Brusy, Swornegacie, Charzykowy, Chojnice i Człuchów. Na mapie zaznaczono miejscowości, drogi, zabytki, ważniejsze noclegi, szlaki piesze, rowerowe i kajakowe z kilometrażem, przystanie i kąpieliska.