Wokół „Małego Wawelu”. Trasa 14 narowery

Polska, małopolskie, Jaszczurowa, powiat wadowicki, Śleszowice, powiat suski, Beskid Mały
no photo

2020-10-21
Średni
2/6
To dość trudna, górska trasa z wyjazdem na Groń Jana Pawła II. Pojedziemy drogami i szlakami, które przed laty przemierzał Karol Wojtyła. Ruszamy w Suchej Beskidzkiej ze stacji kolejowej, i jedziemy w lewo ul. Mickiewicza. Na światłach ponownie skręcamy w lewo (ul. Przemysłowa), a za mostem na Stryszawce w prawo. Doliną Błądzanki jedziemy w lewo na przełęcz Lipie, a stąd zjeżdżamy do doliny potoku Ustrzyzna. Skręcamy w prawo (niebieski szlak) i długim łagodnym podjazdem zbliżamy się do Krzeszowa. Przy kościele kierujemy się w lewo za zielonym szlakiem (jeżeli wybieramy skrót należy jechać na Tarnawę G.). Po 1,5 km szlak odbija w prawo, a my jedziemy dalej prosto i na skrzyżowaniu skręcamy w prawo do Targoszowa. Przed ośr.wyp. jedziemy za żółtymi znakami w prawo i „wspinamy się” do osiedla Rola, gdzie skręcamy w lewo i zaraz w prawo. Wjeżdżamy na drogę gruntową, którą docieramy do czerwonego szlaku pieszego. Skręcamy w lewo, po 200 m opuszczamy szlak, który odbija w prawo i utwardzoną drogą stromym podjazdem kierujemy się w lewo do żółtego szlaku. Skręcamy w prawo pod górę (trudny odcinek!), a na wypłaszczeniu w lewo na szczyt Leskowca. Ze szczytu zjeżdżamy czerwonym szlakiem w prawo do schroniska i na Groń Jana Pawła II (1). Ze schroniska kierujemy się do Śleszowic kolejno niebieskim, czarnym, a następnie żółtym szlakiem. Na wyraźnym łuku szlaku w lewo, zakręcamy ostro w prawo. Gruntową, a dalej asfaltową drogą zjeżdżamy na Przeł. Śleszowicką. Skręcamy w prawo, za kościołem w lewo i doliną Tarnawki opadamy przez Tarnawę D. do Zembrzyc. Przed kościołem (2) skręcamy w prawo i boczną uliczką dojeżdżamy nad Skawę. Szlakiem Bursztynowym (słabo oznakowany) jedziemy wzdłuż rzeki, by już w Suchej Beskidzkiej kładką nad Skawą przedostać się na drugą stronę rzeki. Za placem targowym skręcamy w prawo na ul. Zamkową i dojeżdżamy do zamku (3). Wracamy na rynek w Suchej Beskidzkiej (zabytkowa karczma „Rzym”) (4) i kierujemy się w prawo na ul. Mickiewicza, gdzie kończymy trasę.

ATRAKCJE NA TRASIE:

Groń Jana Pawła II (992 m n.p.m.) (1) – jedyny szczyt beskidzki noszący imię papieża – Polaka. Węzeł szlaków turystycznych i cel licznych wycieczek. W pobliżu drewniana kaplica – sanktuarium górskie, wzniesiona w 1995 r. jako dar dla ówczesnego papieża Jana Pawła II z okazji jego 75-tych urodzin. W otoczeniu świątyni stacje drogi krzyżowej oraz pomnik Jana Pawła II. Działa tu również całoroczne schronisko PTTK „Laskowiec”.
Kościół w Zembrzycach (2) – murowany, wybudowany w 1913 r. Wyposażenie głównie z XVIII w., przeniesione z istniejącego tu wcześniej drewnianego kościoła. Na szczególną uwagę zasługuje XVII-wieczny obraz Matki Boskiej z Dzieciątkiem, uznawany przez miejscową ludność za słynący łaskami.
Zamek w Suchej Beskidzkiej (3) – dawna siedziba tzw. klucza suskiego. Po przebudowie w 1614 r. nadano mu wygląd okazałej magnackiej rezydencji renesansowej. Najbardziej charakterystycznymi elementami zamku są cztery narożne wieże oraz dziedziniec zamknięty dwoma skrzydłami z piętrowymi krużgankami arkadowymi. Do zamku przylega rozległy park z ciekawą oranżerią. We wnętrzu znajduje się Muzeum Miejskie Suchej Beskidzkiej z ekspozycją regionalną.
Karczma „Rzym” w Suchej Beskidzkiej (4) – drewniany obiekt z końca XVIII w., konstrukcji zrębowej, pokryty gontem z charakterystycznymi pięcioarkadowymi podcieniami. Wnętrze karczmy nakrywają stropy belkowe. Często łączona jest z legendarnym spotkaniem Pana Twardowskiego z Mefistofelesem, opisanym przez Adama Mickiewicza
Źródło narowery.visitmalopolska.pl/trasa14 - przedruk / zdjęcia własne/

Beskid Żywiecki część zachodnia

Szczegółowa mapa turystyczna z uwzględnieniem atrakcji, zabytków, ciekawych miejsc oraz infrastruktury turystycznej i sportowej. Zawiera aktualny przebieg szlaków pieszych i rowerowych wraz z kilometrażem i orientacyjnymi czasami przejścia. Mapa obejmuje zachodnią część pasma Beskidu Żywieckiego z miejscowościami: Węgierska Górka; Milówka, Korbielów, Rajcza, Zwardoń oraz pograniczem polsko-słowackim.

Beskid Mały

Szczegółowa mapa turystyczna z uwzględnieniem atrakcji, zabytków, ciekawych miejsc. Zawiera nazwy ulic w miejscowościach oraz kilometraż szlaków. Ciekawe miejsca wyróżniono żółtym kolorem.

Mapa prezentuje obszar najmniejszego, ale jakże urokliwego polskiego Beskidu. Zasięg mapy obejmuje tereny pomiędzy Bielskiem-Białą na zachodzie i Suchą Beskidzką na wschodzie oraz Wadowicami od północy i Żywcem na południu.
Obszar Beskidu Małego posiada charakter zwartej, rozległej wyspy górskiej, którego najwyższym szczytem jest Czupel (930 m n.p.m.). Dla turystów jest to łatwo dostępny obszar z gęstą siecią szlaków turystyki pieszej, rowerowej i narciarskiej. Jeziora Żywieckie i Międzybrodzkie stwarzają dobre warunki do uprawiania sportów wodnych. Obszar Beskidu Małego to również region bogaty kulturowo, gdzie spotkać można ślady wczesnośredniowiecznych grodzisk, ruiny rycerskich zamków, dawne rezydencje magnackie, staropolskie szlacheckie dworki, czy niespotykane gdzie indziej kamienne szałasy. W regionie tym urodził się i wychował Jan Paweł II, który często wędrował po szlakach tego Beskidu.
Wydawnictwo Compass dokonało aktualizacji mapy na bazie własnych prac terenowych oraz w konsultacji ze znakarzami szlaków.

Wydanie 10, 2017 r.

Beskid Makowski (Średni)

Mapa Beskidu Makowskiego (zwanego także Średnim lub Myślenickim) swoim zasięgiem obejmuje także fragmenty Beskidów: Małego, Żywieckiego i Wyspowego. Najwyższym szczytem jest Mędralowa, pozostałe pasma osiągają wysokość do 700 – 800 m n.p.m. Beskid Makowski jest stosunkowo mało popularny wśród turystów, chociaż jest też dosyć gęsto zaludniony. Na mapie przedstawione zostały szlaki piesze oraz trasy rowerowe, zastosowano także cieniowanie w celu uzyskania wrażenia plastyczności terenu. Mapa offline, którą można zakupić w aplikacji Traseo na urządzenia mobilne, zasięgiem obejmuje tereny od Wadowic na zachodzie po Dobczyce i Rabkę-Zdrój na wschodzie. Rok wydania 2023

Wokół Babiej Góry

Mapa prezentuje okolice Babiej Góry, zarówno po stronie polskiej, jak i słowackiej. Zasięg mapy wyznaczają: Sucha Beskidzka i Zembrzyce na północy, Tvrdosin (Twardoszyn) na południu, Jeleśnia na zachodzie, Jordanów i Czarny Dunajec na wschodzie. Babia Góra (1 725 m n.p.m.) od wieków przyciągała uwagę podróżników i badaczy, fascynowała pisarzy i poetów. Mówiło się, że na jej szczycie, nie bez powodu zwanym Diablakiem, miały swoją siedzibę złe moce. Prawdziwą osobliwością i niezwykłym przeżyciem dla turystów jest rozległa panorama z niepowtarzalnym widokiem na Tatry oraz wschód słońca podziwiany ze szczytu. U północnych podnóży Babiej Góry rozciąga się największa pod względem powierzchni wieś w Polsce – Zawoja. Jest to atrakcyjna miejscowość wypoczynkowa oraz idealna baza wypadowa w Pasmo Babiogórskie. Okolice Babiej Góry, zarówno po stronie polskiej jak i słowackiej, to atrakcyjne tereny na piesze i rowerowe wycieczki.
Na mapie zastosowano cieniowanie w celu uzyskania wrażenia plastyczności rzeźby terenu. Całość uzupełniają fotografie.Mapę offline można zakupić w aplikacji Traseo na urządzenia mobilne.  Rok wydania 2022

Beskid Śląski i Beskid Żywiecki

Praktyczna mapa turystyczna Beskidu Śląskiego i Beskidu Żywieckiego. Obejmuje swym zasięgiem tereny od Makowa Podhalańskiego na wschodzie po Skoczów na zachodzie oraz od Bielska-Białej na północy po czeskie i słowackie pogranicze na południu. Mapa zawiera aktualne informacje turystyczne i topograficzne tych terenów - siatkę szlaków turystycznych (długość odcinków, czasy przejścia, przewyższenia), infrastrukturę (noclegi, punkty gastronomiczne i inne), wszelkie atrakcje - wyciągi, zabytki, kąpieliska. Rok wydania: 2023